Opprettelse av datarom
Lær hvor enkelt det kan være å opprette et datarom
Last updated
Lær hvor enkelt det kan være å opprette et datarom
Last updated
Opprettelse av datarom er lagt opp til å være effektiv og smidig. Fra oversiktssiden trykker du på «Nytt datarom» og følger den stegvise prosessen. Invitering av brukere gjør du først etter at datarommet er opprettet.
Som en del av opprettelsen får du muligheten til å velge mappestrukturen som datarommet skal baseres på. Her får du følgende valg:
- Velg en av de forhåndsdefinerte malene
- Last opp og tilpass din egen mal via Excel
- Fortsett uten mappestruktur
Vi har i samarbeid med flere advokathus utarbeidet et utvalg mappestrukturer basert på beste praksis i ulike transaksjonstyper. (1) Velg malen som passer transaksjonens natur best, (2) klikk deg gjerne inn i de forskjellige mappene for å redigere, fjerne eller legge til ekstra forespørsler/punkter du ønsker at skal være med i datarommet, og (3) godkjenn strukturen.
I ENVE kan du kan laste opp din helt egne mappestruktur ved bruk av et Excel-ark. I praksis betyr dette at request listen du enten har laget eller mottatt kan kopieres inn i Excel malen (den laster du ned her) og du kan laste opp hele listen til datarommet med ett enkelt klikk (se bilde for forklaring av Excel-mal). Alt som kreves fra din side er at overskriftene i kolonne A, B og C står uendret og at nummerering (indekseringen) av punktene matcher den eventuelle request listen du har tilgjengelig.
Det er også mulig å opprette et tomt datarom. Da er det helt opp til deg selv hvordan du ønsker at datarommet skal struktureres, og det vil ikke være mulighet for å legge til standard punkter / forespørsler. Vi anbefaler sterkt å benytte en av de forhåndsdefinerte malene eller å laste opp din egen da dette vil gi transaksjonen et best mulig utgangspunkt, uavhengig av om det er selger eller kjøper som oppretter datarommet.